Ondernemingsrecht

27 mei 2022

Case: Merkrecht voor bestaansrecht - CAPO

Ondernemingsrecht

Stijn Stubenrouch

Uw bedrijfsnaam ziet u ineens terug op een bestelbusje op de A16. Dat kan toch niet zomaar? Of u start een bedrijf en heeft een briljante naam bedacht. Maar die is al geregistreerd als merknaam. Wat doet u dan? ‘Wij hebben de merknaam moeten overkopen. Die was niet van ons, maar we wilden de naam CAPO hoe dan ook hebben’, vertelt Menno Kloostra, eigenaar van Vestiti del CAPO, op het moment dat hem gevraagd wordt waar HJF Advocaten de ondernemer bij helpt.

Wat is een merk?

Een merk heeft de functie om producten of diensten van een onderneming te onderscheiden. Door een merk weet u waar een product of dienst vandaan komt. Als een merk makkelijk te herkennen is, dan voelen klanten zich sneller aangetrokken tot een bedrijf. Menno: ‘CAPO betekent baas, onze naam voluit is Vestiti del CAPO. Dat betekent letterlijk: kleding van de baas. Onze klanten voelen zich baas en die feeling is voor ons ontzettend belangrijk.’

Waarom is een merk registreren belangrijk?

Een merk kan worden weergegeven met woorden, kleuren, geuren, klanken cijfers en logo’s. Met een merkregistratie legt u uw merk officieel vast in het merkenregister. Op deze manier wordt uw merknaam, productnaam, bedrijfsnaam of logo rechtelijk beschermd. Als andere bedrijven uw geregistreerde merknaam gebruiken, is het mogelijk om hier wettelijk tegen op te treden. 

Een gecompliceerde naam?

Om uw merkenrecht te verkrijgen, is het nodig om het merk te registreren. Alleen met een merkregistratie in het merkenregister bent u wettig beschermd tegen inbreukmakers. Helaas kunnen daar nog wel eens wat haken en ogen aan vastzitten. Zoals bij CAPO, directeur Menno Kloostra vertelt: ‘De naam CAPO bestond al. Dus die hebben we moeten overkopen/overnemen van de vorige eigenaar, los van dat dat centjes kost om dat over te nemen, heb je ook te maken met recht. Hierbij heeft HJF Advocaten ons geholpen.’

‘’Ik kan met al mijn juridisch vraagstukken bij HJF terecht’’

Pas nadat het merk is geregistreerd, kan er opgetreden worden tegen copycats. Omdat de bescherming van een merk, ook met het oog op toekomstige behoeften, genoeg moet zijn en de registratie daarom weloverwogen dient plaats te vinden, kan de hulp door een deskundig (merken)jurist niet gemist worden.

Laatste nieuws

Franchise

Help! Mijn franchisenemers gaan niet akkoord met mijn drempelwaarden!

Op 1 januari 2021 is de Wet franchise ingegaan. Het doel van deze wet is om knelpunten bij de franchisesamenwerking tegen te gaan. Eén van de gevolgen van de introductie van de Wet franchise is dat een franchisegever drempelwaarden moet opnemen in de franchiseovereenkomst. Maar wat als de franchisenemers niet akkoord gaan met de drempelwaarden die de franchisegever voorstelt?

27 juni 2022

Meer hierover

Franchise

Contractuele boete gematigd vanwege coronamaatregelen

In een franchiseovereenkomst staat doorgaans een contractueel boetebeding. Dat beding bepaalt dat een geldboete verschuldigd is op het moment dat afspraken in de franchiseovereenkomst niet worden nagekomen. De schuldenaar kan dan wel aan de rechter vragen om deze contractuele geldboete te matigen, bijvoorbeeld vanwege de coronamaatregelen, zoals blijkt uit een recente kwestie.

7 juni 2022

Meer hierover

Arbeidsrecht

Case: Juridische structuur - Excelsior Rotterdam

Als Betaald Voetbal Organisatie heeft u te maken met andere bedrijfsstructuren dan een normale onderneming. Hoe zorgt u voor een goede juridische structuur binnen de organisatie? En wat is daarbij belangrijk? Daan Bovenberg, algemeen directeur van Excelsior Rotterdam, vertelt zijn ervaring. 

27 mei 2022

Meer hierover